Kucing Mandi Membersihkan Dirinya Sendiri Dengan Menjilat-Jilat Tubuhnya Dengan Lidah

Cobalah anda perhatikan kucing yang ada di sekitar anda. Salah satu kebiasaan kucing yang paling umum ialah menjilat-jilati tubuhnya sendiri dengan menggunakan lidah. Mungkin bagi kita hal tersebut sangat menjijikkan saat dibayangkan kalau kita melaksanakan hal yang sama kepada diri kita sendiri. Kucing tidak pernah merasa jijik melaksanakan mandi kucing alasannya ialah sudah kodratnya demikian.

Di dalam air liur kucing terdapat zat-zat tertentu sebagai anti basil sehingga tidak menjadikan badan kucing menjadi tambah kotor dan berbau tidak sedap.  Bayangkan kalau kita insan yang melaksanakan mandi insan ibarat mandi kucing, maka badan kita akan malah menjadi kotor alias tidak higienis alasannya ialah memang air liur kita tidak diciptakan Tuhan SWT sebagai air mandi untuk membersihkan badan kita.  Walaupun demikian, air liur insan dapat dimanfaatkan untuk obat gangguan kesehatan tertentu.

Kucing memiliki pengecap yang unik alasannya ialah pada lidahnya ada ibarat cakar-cakar panjang ibarat layaknya sisir bundar yang banyak cakarnya. Makara tidak heran kalau ada kucing yang tidak pernah dimandikan tetapi bulunya bersih dan rapi. Untuk kawasan kepala dan wajah yang sulit dicapai pengecap kucing dilakukan dengan kaki depan kucing. Telapak kaki kucing dijilat-jilat lalu diusap-usapkan ke kepala kucing. Bulu dan kotoran yang tertelan akan dibuang lewat kotoran kucing atau melalui muntahan furball.